Swettenham Pier

(foto's: Krystel van Wijnen)
De vertrekplaats naar Langkawi/ Medan of een avondje casino in de internationale wateren is: de Swettenham Pier. Deze pier bevindt zich vlakbij de Klokkentoren, fort Cornwallis
en Tourism Malaysia Penang. De pier is genoemd naar Frank Swettenham, een koloniale administrateur, die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van wegen, treinen en
sociale diensten in Maleisië. Hij werd zelfs Resident General (1895) van deFederale Maleise Staten, die gevormd werden door een aantal koninkrijkjes (die toentertijd deel uitmaakten het huidige Maleisië). De Swettenham Pier is in het verleden ook gebruikt voor de film "Anna and the King". Het stelde in de film een Siamese haven voor uit de 19e eeuw. Tot voor enkele jaren werd een deel van de Swettenham Pier gebruikt voor de opslag van tonijn vis, dat in de Straat van Melaka gevangen werd. De opslagplaats is nu gesloten. De nieuwe Swettenham Pier heeft twee ligplaatsen met zijn 400 meter lang, en hebben een diepte van 9,5 meter. Het is de ligplaats plaats voor cruiseschepen die een beroep doen op George Town.
Er kunnen cruiseschepen met meer dan 3000 passagiers aanmeren. De nieuwe 400m pier is 34m langer dan de oude pier, die inmiddels is afgebroken. De nieuwe pier kan maandelijks ongeveer 100.000 passagiers afhandelen, tegenover 50.000 met de oude pier.
In de buurt van de Swettenham Pier bevinden zich een kantoortjes, waar je tickets voor de boten kunt kopen naar Langkawi en Medan (Indonesië). Uiteraard kun je elders in de stad bij verschillende "travel agencies" ook kaartjes voor de boot kopen.
Aan de linker kant van het kantoortje aan de Swettenham Pier bevindt zich de ingang naar de ferries. Het drie verdiepingen hoge terminal gebouw heeft de ideale faciliteiten voor cruisepassagiers aankomst en vertrek. Nadat je door het hek bent gegaan kom je in de wachtruimte.
Zie de foto rechts. Als je een excursie hebt geboekt naar Pulau Payar, regelt de reisleider alles. Ga je naar Langkawi, dan moet je zelf op tijd "boarden". Moet je echter naar Medan, dan zul je door de douane moeten en je "immigration card" bij hen moeten inleveren. |
xx |

De wachtruimte |

De douane |
xx |
De ferries naar Langkawi/ Pulau Payar zijn heel moderne boten met stoelen, die achterover kunnen, vergelijkbaar zijn met de stoel uit een moderne bus.
Ook hebben alle boten een goede airconditioning. De maatschappij (Langkawi Ferry Services Sdn. Bhd.) heeft ongeveer 10 boten en men is er nogal trots op, dat er nog nooit een ongeluk is
gebeurd met de boten. In de passagiersruimte op de boot zijn voldoende "life jackets (reddingsvesten) aanwezig".
In elke ferry van de maatschappij gaan zo'n 120 - 200 passagiers, afhankelijk van de boot, waarmee je reist. Dagelijks reizen er dus honderden mensen van Penang naar Langkawi v.v. |
Dagelijks varen er twee veerdiensten van Penang naar Langkawi.
De vertrektijden zijn om 08.30 en 08.45. De laatste boot vaart eerst langs Pulau Payar. De overtocht duurt ongeveer 2 uur en 30 minuten. De prijs van een ticket is RM40,00 voor een enkele reis. Voor retourticket (terug dezelfde dag) betaal je RM75,- De boot gaat slechts één keer per dag!
Het laatste jaar is prijs van een ticket enkele malen verhoogd, omdat de olieprijs steeds omhoog ging. De boten varen snel en ieder passagier heeft
weer zijn eigen verhaal. Sommigen kunnen heel goed tegen de golven van de zee. Anderen weer niet. Gelukkig hoef je niet binnen in de boot te blijven en kun je naar het dek om een frisse neus te halen. Vroeger was de veerboot naar Langkawi gunstig voor de bevolking. Maar tegenwoordig is vliegen tussen de eilanden met de budget airlines Air Asia of Firefly ook heel goedkoop. De
boot is nog steeds een heel goed alternatief. Men hoeft niet naar de luchthaven, waar men van tevoren aanwezig moet zijn en de rit naar de luchthaven duurt eventjes. Een boottocht is altijd leuk,met een stop op Pulau Payar. Ondanks dat sommige (meestal Maleiers) wel eens zeeziek worden.

De ferry naar Langkawi
Vanaf de Swettenham Pier vertrekt er tegen de avond nog een andere boot. Het is een bijzondere boot: een casino. In Maleisië het verboden om te gokken, behalve in de Genting Highlands. Je moet om naar een casino te mogen, moet je
geen Moslim zijn en je moet de leeftijd hebben van 21 jaar. Mensen (Chinezen) zijn inventief,
dus men laat 's avonds en 's morgens een boot uitvaren naar de internationale wateren. Dan is men buiten de grens van Maleisië en is gokken geoorloofd. Rond 11.00 's morgens vertrekt het eerste casino schip vanaf de Swettenham Pier. Mensen van middelbare leeftijd kun je zien boarden. De "touts" met hun rode pakjes te wachten bij de ingang van de Pier
om potentiële klanten naar de casinoboot te lokken. De boot vaart naar de internationale wateren, 12 mijl uit de kust en dan opent het casino opent ...... en het vaart 's avonds weer terug naar Penang.

Ferry |
xx |
|
Ook reservering voor boottickets klikken

Ben van Wijnen
|