"De Noord-Zuid Expressway (NSE), of PLUS Expressway, is de langste snelweg met gecontroleerde snelweg in Maleisië met een totale lengte van ongeveer 772 km. Van Bukit Kayu Hitam in Kedah nabij de Maleisisch-Thaise grens naar Johor Bahru in het zuidelijke deel van het schiereiland Maleisië en naar Singapore."
North-South Expressway
Eindelijk was het dan zover. De één van de
voormalige "prime Ministers" Mahathir verklaarde de North-South Expressway
op 8 september 1994 voor geopend. De weg loopt van het uiterste zuiden (Johor
Bahru), nabij Singapore, naar de Thaise grens.
Het bedrijf "Projek Lebuhraya Utara Selatan" (kortweg:"Plus")
werd belast met de bouw en het onderhoud van de North-South Expressway. In ruil voor de financiering en de bouw van de
snelweg, kreeg Plus het recht om tol te heffen. De kosten werden bepaald op
7,5 cent per kilometer, die ze mogen heffen tot het jaar 2018.
De bouw van de North-South Expressway (NSE) kostte ongeveer MR $6 billion. De 848-km snelweg gaat door acht Maleise
Staten. Langs de gehele westkust van het schiereiland. Het meest
zuidelijke gedeelte gaat door rijstvelden,
palmolie plantages en ananas plantages, terwijl het noordelijke gedeelte zich
slingert langs mooie granieten heuvels en grote rotsen, die aan beide zijde
van de weg ziet. Speciaal in de buurt van Ipoh.
De snelheidslimiet op deze snelweg is 110 km en er is altijd wel een
snelheidscontrole!! Op sommige stukken mag je zelfs maar 90 km rijden.
Leuke stopplaatsen aan de snelweg zijn Tapah
(naar de Cameron), Bidor,
Ipoh ofBukit Merah. Allemaal met een aparte site op deze site.
Ik rijd nog steeds vaak over
de NSE gereden. Een enkele keer is er snelheidscontrole. Dan staat de politie een
beetje opzichtig te controleren op snelheid: achter een paal onder een
viaduct. Een enkele keer staan ze gewoon in de middenberm. Dan zie je zeal van verre.
Meestal houdt de politie je niet aan. Er is voor hen één heel grote barrière....
ze spreken slecht Engels en als jij dan aangeeft, dat je uit Nederland komt en
geen of slecht Engels spreekt...... . Tja...dan wordt het voor zo'n agent moeilijk!
Overigens heb ik wel een bekeuring gehad in Maleisië. Voor het fout parkeren. Ik
moest in een bank zijn en toe...ja! Een paar meter over de gele lijn. Bij het
betalen kreeg ik overigens korting. Ik was immers buitenlander..... De boete?? Circa 2,50 Euro!
Ik heb eens een hele vakantie in Maleisië doorgebracht zonder rijbewijs.
Het had geregend en ik reed door een plas, die een hele diepe kuil bleek te
zijn. Band kapot; vreemde geluiden. Ik wilde toch wel even bellen met het
hoofdkantoor in Maleisië. Ik nam mijn rijbewijs mee naar de telefooncel en daar heb ik hem
laten liggen. Twee dagen erna merkte ik het en zat toen al in Terengganu.
Ik stopte bij iedere
politiecontrole en vroeg (quasi) aan agenten of soldaten de weg. Ze deden hun uiterste best om mij de
weg te wijzen, maar vroegen nimmer naar mijn rijbewijs. Ik was immers een Europeaan!!
Het leuke van het reizen per auto is, dat je op verschillende plekjes kunt
stoppen. Voor de lunch stopte ik bij een restaurant, waar iedereen met z'n
vingers at en ze gingen voor mij bestek halen! We hebben nog nooit lekkerder
nasi gegeten, toen we eens stopten bij een weg restaurant. Maar toen hadden we verschrikkelijke honger!
De vele rustgelegenheden langs de snelweg, waar alleen meestal Maleiers
stoppen met de auto of brommer, ben je van extra goede service verzekerd!
Afstanden Door de aanleg van de North South Expressway (NSE) hebben automobilisten een
prachtige vierbaansweg van Johor Bahru tot de grens van Thailand. Wanneer je
met de auto van Johor Bahru rijdt, heeft een ervaren rijder te maken met de
volgende afstanden en reistijden:
Als je van het zuiden naar het noorden reist, kun je tegenwoordig om Kuala Lumpur heen rijden.
Je gaat er dan bij Nilai af (nèt na Seremban, de hoofdstad van Negeri Sembilan) en je rijdt over de ELITE snelweg tot Shah Alam. Daar kun je de NKVE
snelweg nemen, die weer aansluit op de NSE, als je niet naar KL wilt.
De Elite Highway, de ringweg rond KL
Verder noordelijk over een lengte van 30.3 km tussen
Tapah via
Bidor en
Ipoh is het meest dure gedeelte van de aanleg (MR$20 million). Een heel mooi gedeelte van de NSE. Dit stuk snelweg heeft hier het mooiste uitzicht, maar is ook
het gevaarlijkste stuk weg. Het slingert zich omhoog en heeft af en toe
gevaarlijke bochten. Let hier vooral op je medeweggebruikers. Dit zijn:
langzaam omhoog rijdende vrachtauto's en ook motorfietsen!
Er zijn 18 parkeer- en rustgelegenheden, waarvan je er eentje tussen de 50 tot 100 kilometer
tegenkomt. Ze hebben faciliteiten, zoals restaurantjes, toiletten en
telefoons. Sommigen verkopen zelfs souvenirs en lokaal fruit uit eigen
boomgaard. Er bestaan ook plannen om langs Noordelijk gedeelte motels te bouwen.
Raak niet in paniek, wanneer je pech mocht
hebben met de auto. Er bevinden zich elke 2 kilometer noodtelefoons, wanneer
je auto het mocht begeven. De beheersmaatschappij "Plus" heeft een
24-uurs hulpdienst. Het is hen alleen toegestaan om op de snelweg reparaties
uit te voeren. Deze monteurs in gele Plus auto's verrichten de kleine
reparaties gratis, laden gratis uw accu op en kunnen uw auto naar de
dichtstbijzijnde parkeergelegenheid slepen om daar de grotere reparaties teverrichten.
Wanneer je de snelweg verlaat, gebeurt dat aan de linkerkant. Afslagen worden
gewoonlijk een kilometer tot 500 meter van tevoren aangegeven.