MALAYSIA
SITE

Auto
-- Afstandtabel
-- Bussen
-- Maleise auto's
-- Huurauto's
-- Huurauto's Rij-tips
-- Taxi's
-- Taxi's GRAB
-- Highway - NSE
-- Highway NSE/Kaart
Trein
-- E & O train
-- Jungle Train
-- Sentral KL
Airport
-- Airport Hotels
-- Beenruimte
-- KLIA - airport
-- KLIA - van/naar KL
-- Lounge
-- LCC Terminal
-- Transit Passagiers
Airlines
-- Airlines
-- Air Asia
-- Berjaya Air
-- Firefly Budget Airline
-- Malaysia Airlines
-- MASwings (Borneo)
-- Malindo Air
-- SKS Airways
 
Algemeen
Jungle
Kuala Lumpur
Penang
Langkawi
Melaka
De Eilanden
De Highlands
De Westkust
De Oostkust
Johor
Kedah
Kelantan
Labuan
Negeri Sembilan
Pahang
Perak
Perlis
Sabah
Sarawak
Selangor
Singapore
Terengganu
Kids Club Maleisië
Auto/Bus/Trein
Hotels Reserveren

Tijger

De Maleise Keuken
Golf & Golf Clubs
Rondreis Maleisië
Links
Contact
 



 

North-South Expressway
Ben van Wijnen

"De Noord-Zuid Expressway (NSE), of PLUS Expressway, is de langste snelweg met gecontroleerde snelweg in Maleisië met een totale lengte van ongeveer 772 km. Van Bukit Kayu Hitam in Kedah nabij de Maleisisch-Thaise grens naar Johor Bahru in het zuidelijke deel van het schiereiland Maleisië en naar Singapore."

Highway

North-South Expressway
Eindelijk was het dan zover. De één van de voormalige "prime Ministers" Mahathir verklaarde de North-South Expressway op 8 september 1994 voor geopend. De weg loopt van het uiterste zuiden (Johor Bahru), nabij Singapore, naar de Thaise grens.
Het bedrijf "Projek Lebuhraya Utara Selatan" (kortweg:"Plus") werd belast met de bouw en het onderhoud van de North-South Expressway. In ruil voor de financiering en de bouw van de snelweg, kreeg Plus het recht om tol te heffen. De kosten werden bepaald op 7,5 cent per kilometer, die ze mogen heffen tot het jaa r 2018.
De bouw van de North-South Expressway (NSE) kostte ongeveer MR $6 billion. De 848-km snelweg gaat door acht Maleise Staten. Langs de gehele westkust van het schiereiland. Het meest zuidelijke gedeelte gaat door rijstvelden, palmolie plantages en ananas plantages, terwijl het noordelijke gedeelte zich slingert langs mooie granieten heuvels en grote rotsen, die aan beide zijde van de weg ziet. Speciaal in de buurt van Ipoh.
De snelheidslimiet op deze snelweg is 110 km en er is altijd wel een snelheidscontrole!! Op sommige stukken mag je zelfs maar 90 km rijden.
Leuke stopplaatsen aan de snelweg zijn Tapah (naar de Cameron), Bidor, Ipoh ofBukit Merah. Allemaal met een aparte site op deze site.

Ik rijd nog steeds vaak over de NSE gereden. Een enkele keer is er snelheidscontrole. Dan staat de politie een beetje opzichtig te controleren op snelheid: achter een paal onder een viaduct. Een enkele keer staan ze gewoon in de middenberm. Dan zie je zeal van verre.
Meestal houdt de politie je niet aan. Er is voor hen één heel grote barrière.... ze spreken slecht Engels en als jij dan aangeeft, dat je uit Nederland komt en geen of slecht Engels spreekt...... . Tja...dan wordt het voor zo'n agent moeilijk!
Overigens heb ik wel een bekeuring gehad in Maleisië. Voor het fout parkeren. Ik moest in een bank zijn en toe...ja! Een paar meter over de gele lijn. Bij het betalen kreeg ik overigens korting. Ik was immers buitenlander..... De boete?? Circa 2,50 Euro!
Ik heb eens een hele vakantie in Maleisië doorgebracht zonder rijbewijs. Het had geregend en ik reed door een plas, die een hele diepe kuil bleek te zijn. Band kapot; vreemde geluiden. Ik wilde toch wel even bellen met het hoofdkantoor in Maleisië. Ik nam mijn rijbewijs mee naar de telefooncel en daar heb ik hem laten liggen. Twee dagen erna merkte ik het en zat toen al in Terengganu.

Ik stopte bij iedere politiecontrole en vroeg (quasi) aan agenten of soldaten de weg. Ze deden hun uiterste best om mij de weg te wijzen, maar vroegen nimmer naar mijn rijbewijs. Ik was immers een Europeaan!!

Het leuke van het reizen per auto is, dat je op verschillende plekjes kunt stoppen. Voor de lunch stopte ik bij een restaurant, waar iedereen met z'n vingers at en ze gingen voor mij bestek halen! We hebben nog nooit lekkerder nasi gegeten, toen we eens stopten bij een weg restaurant. Maar toen hadden we verschrikkelijke honger!
De vele rustgelegenheden langs de snelweg, waar alleen meestal Maleiers stoppen met de auto of brommer, ben je van extra goede service verzekerd!

 

Afstanden
Door de aanleg van de North South Expressway (NSE) hebben automobilisten een prachtige vierbaansweg van Johor Bahru tot de grens van Thailand. Wanneer je met de auto van Johor Bahru rijdt, heeft een ervaren rijder te maken met de volgende afstanden en reistijden:

Vertrek    Bestemming  Reistijd Afstand  
Kuala Lumpur - Malacca 1 ¾ uur 148  km  
Kuala Lumpur - Johor Bahru 4     uur 365  km  
Kuala Lumpur - Tapah ¾    uur 60    km  
Kuala Lumpur - Cameron Highlands 4     uur 220  km (de NSE tot Tapah)
Kuala Lumpur - Ipoh 2 ½ uur 217  km  
Kuala Lumpur - Butterworth 5     uur 382  km  
Kuala Lumpur - Thaise grens 6     uur 480  km  
Kota Bahru     - Penang 7     uur 375  km (East West Highway)
Vertrek Bestemming  Reistijd Afstand
Johor Bahru - Malacca 2 ½ uur 217  km
Johor Bahru - Kuala Lumpur 3 ¾ uur 365  km
Johor Bahru - Ipoh 6     uur 583  km
Johor Bahru - Butterworth 7 ¾ uur 747  km
Johor Bahru - Thai Border 9     uur 840  km

 

 Highway

Rondom en vanaf  KualaLumpur

Als je van het zuiden naar het noorden reist, kun je tegenwoordig om Kuala Lumpur heen rijden. Je gaat er dan bij Nilai  af (nèt na Seremban, de hoofdstad van Negeri Sembilan) en je rijdt over de ELITE snelweg tot Shah Alam. Daar kun je de NKVE snelweg nemen, die weer aansluit op de NSE, als je niet naar KL wilt.


De Elite Highway, de ringweg rond KL

Verder noordelijk over een lengte van 30.3 km tussen Tapah via Bidor en Ipoh is het meest dure gedeelte van de aanleg 
(MR$20 million). Een heel mooi gedeelte van de NSE. Dit stuk snelweg heeft hier het mooiste uitzicht, maar is ook het gevaarlijkste stuk weg. Het slingert zich omhoog en heeft af en toe gevaarlijke bochten. Let hier vooral op je medeweggebruikers. Dit zijn: langzaam omhoog rijdende vrachtauto's en ook motorfietsen!

Er zijn 18 parkeer- en rustgelegenheden, waarvan je er eentje tussen de 50 tot 100 kilometer tegenkomt. Ze hebben faciliteiten, zoals restaurantjes, toiletten en telefoons. Sommigen verkopen zelfs souvenirs en lokaal fruit uit eigen boomgaard. Er bestaan ook plannen om langs Noordelijk gedeelte motels te bouwen. 

Raak niet in paniek, wanneer je pech mocht hebben met de auto. Er bevinden zich elke 2 kilometer noodtelefoons, wanneer je auto het mocht begeven. De beheersmaatschappij "Plus" heeft een 24-uurs hulpdienst. Het is hen alleen toegestaan om op de snelweg reparaties uit te voeren. Deze monteurs in gele Plus auto's verrichten de kleine reparaties gratis, laden gratis uw accu op en kunnen uw auto naar de dichtstbijzijnde parkeergelegenheid slepen om daar de grotere reparaties teverrichten.
Wanneer je de snelweg verlaat, gebeurt dat aan de linkerkant. Afslagen worden gewoonlijk een kilometer tot 500 meter van tevoren aangegeven. 

 

 Ben van Wijnen

Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Copyright © 2001 - 2023 WINT All Rights Reserved. | Privacy Policy | Facebook: https://www.facebook.com/malaysite