Je
mag als buitenlander in Maleisië een huis of appartement kopen, en het is
niet eens echt moeilijk.
Het kost
alleen een hoop tijd en geduld.
VOORWAARDEN
-
De kooprijs moet
minimaal RM150,000 bedragen (€30k maart 2005). In Malacca en Johore is
de ondergrens RM250,000
-
Je hebt
toestemming nodig van de FIC (Foreign Investment Committee)
-
Je hebt
toestemming nodig van de State Government.
-
Je kunt niet alle
huis typen kopen, maar wel apartementen, condominiums en
(hoek)bungalows.
De
preciese restricties hangen van de Staat af.
BEGINFASE
Als
je weet in welk gebied je wilt zoeken, ga dan als volgt te werk:
-
Zoek een
of meerdere real-estate agents (zij hebben de sleutels)
-
Bespreek
vooraf wat je ongeveer zoekt en in welke prijsklasse
-
Bezoek met
de real-estate agent een aantal huizen (neem foto’s / video)
-
Let op dat de property Freehold is en niet Leasehold of
Malay Reserved.
Noot: als je zaken doet in Maleisië is het gebruikelijk om samen ergens te
gaan lunchen of drinken. Sla het niet af.
Deze beginfase kost je niets, want de real-estate agents worden door de
eigenaar betaald. Als je een keus hebt gemaakt, ga dan met de real-estate
agent over de prijs onderhandelen. Maak vooraf een lijst van alle items
(zoals airco's), die je in het huis hebt aangetroffen en/of alle gebreken.
Je koopt gewoonlijk een huis “as is”, tenzij je andere afspraken hebt
gemaakt.
Is
er overeenstemming over de prijs bepaal dan de financiering. Maleise
banken mogen hypotheken aan buitenlanders verstrekken maar zijn het niet
verplicht.
TEKENEN VAN DE SPA
(Sales & Purchase
Agreement)
Tenzij je alle juridische zaken zelf wilt regelen, benoem dan zelf een
advocaat (lawyer) en liefst niet dezelfde als die van de verkoper.
De meeste lawyers blinken helaas niet uit in pro-activiteit of snelheid,
dus zoek er een paar op en bepreek met ze wat zij voor je kunnen doen. De
lawyer stelt de benodigde documenten op (o.a. de SPA=Koopovereenkomst),
hij zoekt de juridische zaken uit en regelt de benodigde documenten en
goedkeuringen van de overheden.
Let er op dat er in de SPA staat dat je
geen rente hoeft te betalen als je nog geen FIC toestemming hebt en,
indien van toepassing, dat de koop niet door gaat als je geen hypotheek
kunt krijgen. |
|
|
Bij
het tekenen van de SPA is het gebruikelijk dat 10% van de koopprijs wordt
betaald, het restant binnen 60 dagen na goedkeuring FIC en Staat.
Betalingen gaan via de lawyer. Na 1 maand respijt moet daarna 10% rente op
jaarbasis worden betaald. Neem ook alle meterstanden op (elektriciteit en
water), want vanaf deze datum moet jij het verbruik betalen.
NA HET TEKENEN VAN DE SPA
De
advocaat regelt nu de toestemming van de FIC. Dit kan 1 maand duren maar
ook 3 maanden. Pas als die toestemming er is wordt de toestemming van de
desbetreffende Staat aangevraagd (zoals Pahang of Penang). Dit duurt
meestal 1 maand. Een beetje “pushen” van de lawyer kan geen kwaad in deze
periode. Pas
als beide toestemmingen binnen zijn volgen de volgende stappen, zoals de
betalingen van het restant, de feitelijke overdracht (transfer of
property) en het verkrijgen van de “land title” (voor een huis) of “strata
title” (voor een apartement).
ADDITIONELE KOSTEN
Behalve de koopprijs van het huis krijg je te maken met o.a. de volgende
kosten, die je aan de lawyer betaalt (om misverstanden te voorkomen heb ik
de gebruikelijke engelse teksten gebruikt):
a. Stamp duty
Stamp duty is levied on the document of transfer based on the purchase
price as follows:
- 1% on the first RM100,000
- 2% on the next RM400,000
- 3% on the next RM1,500,000 and 4% on the remainder
b. Legal Fees (SPA handling and
Transfer of Ownership)The fees to be collected by lawyers for work done in
handling the sale or purchase of house are based on the purchase price as
follows:
- 1% on the first RM100,000
- 0.5% on the next RM4,900,000
For each sale and purchase of a house, the solicitors
concerned can only collect fees based on the above scale from either the
seller or the purchaser and not from both of them.
c. Consent of FIC & State
(ongeveer RM400)
d.
Registration of Transfer
(ongeveer RM500)
Voor een huis van RM200,000 ben je ongeveer RM6,000 kwijt (o.a. RM3,000
stamp duty, RM1,500 Legal Fees)
BELASTINGEN & VERZEKERINGEN
Daarnaast krijg je te maken met jaarlijkse lasten van de overheid als:
-
Quit rent en
-
Assessment tax
Kosten hangen van de Staat af, maar bedragen ruwweg RM500 per jaar totaal
in Kuantan.
Voorts kun je je huis en inboedel verzekeren tegen brand, diefstal en
overstromingen. Kost ongeveer 2 promille (relatief duur, omdat je een
buitenlander bent)
UTILITIES
Na
de overdracht moet je elektriciteit, water, telefoon, ASTRO, etc.
aanvragen. Voor elektriciteit en water is het het eenvoudigst om met de vorige
eigenaar naar Tenaga Nasional te gaan, om te voorkomen dat het wordt af-
en weer aangesloten. De real-estate agent kan je daarbij adviseren.
Behalve voor Astro wordt er een “deposit” gevraagd, die je terug krijgt na
be-eindiging van de services. De deposit voor telefoon is fors nl. RM1,000
(speciaal tarief voor buitenlanders).

HUIZEN (BELANGRIJKE WAARSCHUWING)!!
Hoewel
Maleisië een aantrekkelijke plek is om huizen te kopen, is
het niveau van bescherming van de koper erg laag, vergeleken
met Nederland. In Maleisië ligt het risico van een
bouwproject bij de koper. De projectontwikkelaar richt voor
ieder project een nieuw bedrijf op en begint vaak met
bouwen, ook als nog niet alles verkocht is. Je betaalt vaak
per onderdeel, eerst een % voor de infrastructuur, dan de
fundering, dan de structuur, enz. als een project te weinig
units heeft verkocht, is er een probleem: er is geen geld om
het project af te bouwen want de fittings, ramen, deuren,
verf enz. hadden betaald moeten worden door de mensen die de
laatste units hadden moeten kopen. Je hebt nu een GROOT
PROBLEEM want...
- Hoe langer het huis onafgebouwd is, hoe kleiner de kans is
dat het ooit afgebouwd wordt. Het tropische klimaat tast de
muren en wapening aan. Niemand wil meer units kopen in zo'n
project.
- Je kan niets doen want de project ontwikkelaar heeft een
apart bedrijfje opgericht wat hij of zij rustig failliet
laat verklaren. Jij krijgt niets.
- Nu heb je dus een stuk grond, met een onafgebouwd huisje.
Die grond is nu nog minder waard dan eerst!
Daarom het volgende advies:
- Ga na wie de project ontwikkelaar is. Kijk welke projecten
hij heeft gedaan, kijk of hij berucht is bij de House
Buyer's Association (http://www.hba.org.my/).
- Kijk hoeveel units er verkocht zijn en wat de markt is.
Kunnen de resterende units makkelijk verkocht worden?
- Zorg dat je het koopcontract heel goed begrijpt. In
Maleisië mag je alles in de kleine lettertjes zetten (in
Nederland niet). Kijk ook naar wat er niet in staat. Er zit
wel een marmeren vloer in het show-model, maar komt die ook
in jouw unit?
- Is het huis veilig. In Maleisië wordt vaak op onveilige
heuvels gebouwd. Als een gebouw (of de grond er onder)
instort is het bijna onmogelijk om 'criminal negligence'
(criminele nalatigheid) aan te tonen (iedereen schuift
verantwoordelijkheden door) maar soms wel gewone
nalatigheid. Daar kom je ook niet ver mee, want een
schadeclaim indienen bij een leeg bedrijf (de
projectontwikkelaar) levert geen cent op. Bij wet is de
gemeente (die toezicht moet houden) niet aansprakelijk. Denk
hierover na! U neemt zelf het risico.
- Is het management goed. Veel projecten hebben gezamenlijke
faciliteiten. Worden die goed onderhouden? Is het eventuele
beveiligingspersoneel betrouwbaar?
|