Nauw verbonden met de dood cultus is het koppensnellen van de Iban,
maar dat is lang geleden. In het verleden hoorden de hoofdtrofeeën (Antu pata)
bij een eindceremonie van een lange en strenge periode van rouw na een overlijden. Andere belangrijke gebeurtenis,waar
men de hoofdtrofeeën nodig had, zijn de dood van leider, of de geboorte van een kind, in het bijzonder een mannelijk kind. Hoofdtrofeeën werden ook
veroverd tijdens onderlinge stamoorlogen. De verovering van een hoofdtrofee
werd als teken gezien van moed tijdens de strijd en zo veroverde de
krijger meer prestige.
De dominante stammen in Sarawak zijn die van de Dayaks. De Dayaks wonen in longhouses. Ze zijn onderverdeeld in de Iban (Zee-Dayak)
en de Bidayuh (Land-Dayak). De Iban leeft in het kustgebied; de Bidayuh leeft in het binnenland. Alle stammen van Maleisië voelen een sterke spirituele verbinding met het regenwoud. De Iban
verbouwen rijst en fruit, en jagen en vissen. De Iban vormt het grootste percentage van de bevolking van Sarawak, die samen ongeveer 30% (= 400.000 mensen). Bekend als de meest geduchte
headhunters (koppensnellers) op het eiland Borneo. de Iban van vandaag is een royaal, gastvrij en rustig volk.
De Iban is een vriendelijk en gastvrij volk. De meerderheid van de Sarawak Iban, vooral in het laagland, wonen voornamelijk in longhouses langs de grote rivieren en hun zijrivieren.
Het zijn tegenwoordig christenen, maar ze nog steeds gehecht aan hun sterke culturele identiteit en erfgoed.
De IBAN staan ook bekend om hun tuak, een zoete rijstwijn, die wordt gedronken tijdens grote feesten en feestelijke gelegenheden.
Onthoud goed, dat wanneer u een bezoek brengt aan een longhouse, u bij de ingang een glas tuak krijgt, als blijk van warme gastvrijheid.
Zeg nooit "nee", want dat getuigt niet van respect voor hun vriendelijke aanbod.
Een Iban jongen begint al jong met het bewerken van houten voorwerpen. De versierde bamboe kokers zijn teken van genegenheid van een
vrijgezel aan een jonge, ongebonden vrouw. Maar het is ook een teken van zijn eigen prestatie en kunstzinnigheid.
Zodra het een serieuze affaire wordt na het eerste grotendeels fysieke aantrekkingskracht, kerft de jonge man een versierde bamboe koker als een permanente teken van zijn liefde.
Eenmaal getrouwd, verhuist de Iban bruidegom naar de familie van zijn vrouw of de bruid verhuist naar de familie van de man.
xx
Iban man en zijn prijs van het hanengevecht
Een longhouse bestaat 4 - 50 onafhankelijke gedeeltes, waarin een familie huist. Zij worden bilek families genoemd. De bilek familie
bestaat uit 3 - 14 mensen. Er huizen vaak 2 tot 3 generaties in. Ongeveer twee jaar na het huwelijk, meestal wanneer er een kind is geboren, zal het paar
wegtrekken uit de ouderlijke bilek zijn eigen bilek familie starten. Het is de taak van de man om zijn familie en velden te beschermen tegen aardse en buitenaardse ongedierte en roofdieren.
Landbouw is een zeer belangrijke activiteit voor de Iban familie, omdat het een belangrijk onderdeel is en die hen in leven houdt.
Glimlachend Iban-meisje
De Iban kennen veel feesten,die men 'Gawai' noemt. Zo is er een 'Gawai Kenyalang' (feest van de neushoornvogel), 'Gawai Antu'
(feest voor de doden) en 'Gawai Dayak' (een oogstfeest). Tijdens dergelijke feesten wordt er, naast de naleving van de gebruikelijke rituelen, meestal veel drinken van lokaal gebrouwen rijstwijn,
die 'tuak' heet. Er is veel vrolijkheid en er wordt gedanst: de 'ngajat' en men draagt dan de traditionele klederdracht.
Recept Tuak
Tuak is hun speciale rijstwijn. Het is een drank voor alle gelegenheden, of het nu is voor een Gawai, bruiloften of voor het
vermaken van toeristen. Westerse toeristen die tuak geproefd hebben, vinden het zo lekker dat ze in sommige gevallen de wijn mee naar huis smokkelen! Bereiding:
Men kookt leefrijst wordt gekookt en laat het daarna afkoelen in een 'tapan'. Voor elke 5 kg van kleefrijst heb je 5 kg ronde 'ragi' (gist) nodig en 5 dunne plakjes ragi. (ronde ragi
voor bitterheid, plakjes ragi voor zoetigheid). De gist wordt gestampt tot poeder en gemengd met de rijst, als het afgekoeld is. Dit mengsel laat men vervolgens een week lang gisten in een schone container (pot).
Dan wordt er gekookt water (koud) plus suiker (stroop) toegevoegd aan dit mengsel (10 kg suiker voor 20 liter water). Afhankelijk van uw smaak, uw tuak is nu klaar. Als u wilt, kunt u nog een week wachten.
In de afgelopen decennia is veel van hun regenwoud verdwenen door houtkap en aanleg van plantages. De Iban en andere stammen hebben vaak boswegen geblokkeerd om te proberen om hun bos te beschermen. /font>
In veel longhouse van de Iban ziet u alleen oude mensen en jonge kinderen. Ik kreeg het gevoel dat de hele gemeenschap gereduceerd
is en men vast houdt aan het verleden uit angst voor een onzekere toekomst. Veel jongeren zijn weggetrokken om elders geld te verdienen. Zonder de jongere generaties kan men de rijke culturele erfenis
niet doorgeven en sterven tradities. De oude ambachten, zoals het maken van boten, het opbouwen van longhouses, weven, dansen, tatoeëren, en inheemse kunst
zal nu snel uitsterven. Zelfs de hele traditie van het vertellen van verhalen en mythen is aan het verdwijnen.
Native iban hunting nearby a waterfall in Batang Ai.