De Perodua Axia is een auto uit het A-segment, maar lengte en breedte
van de cabine zijn iets groter dan de Myvi, de Kia Picanto en de Mitsubishi Mirage. Beenruimte achterin is zeer, zeer indrukwekkend, en hoofdruimte is voldoende.
De body van de auto is een in-house design door Perodua, terwijl het gebruik van een Daihatsu
motor en onderstel. Het onderstel dat gebruikt wordt voor deze auto is afkomstig van de de Daihatsu Ayla.
Great Wall M4 SUV geprijsd vanaf RM45,000 (€ 10.000) in Gurun, Kedah, Malaysia.
Deze auto van Great Wall Motors wordt in Maleisië geassembleerd.
Voorkant van de Buddyz
Perodua produceert haar nieuwe auto: de Buddyz. Het is een vierdeurs sedan en er wordt over gezegd, dat deze
zeer zuinig rijdt met een gebruik van 20km per liter. De Buddyz is ontworpen door een team van lokale ontwerpers en wordt beschouwd als een technologische
doorbraak van Perodua, om hun eigen platform verder te kunnen ontwikkelen. Onder begeleiding van technologiepartner Daihatsu, werd de Buddyz ontwikkeld voor de jeugd van binnenlandse en internationale markten.
De auto is vier meter lang en zou kofferruimte van tussen de 400 en 500 liter hebben, de grootste die zijn klasse te bieden heeft. De sedan compact zal ook een nieuwe aluminium motor
hebben om aan de Euro 4-normen te kunnen voldoen om de koolstofuitstoot te verminderen ten opzichte van Euro 2-normen, die op het moment gelden.
Achterkant van de Buddyz
Er zijn drie autofabrieken in Maleisië, die van belang zijn: Proton, Perodua en Naza. Perodua is de laatste, die in 2014 een nieuw model op de
markt bracht. Het is de tweede autoproducent van Maleisië. De bedrijven werken, net zoals deze autofabrikant, samen met grote buitenlandse merken, zoals, Daihatsu, Mitsubishi, Kia of Peugeot. De auto's zijn bestemd voor de thuismarkt: Maleisië, Indonesië en Thailand.
De Alza was de best verkopende MPV in Maleisië voor 2010. Het gemiddelde aantal Alza verkopen per maand is ongeveer 2.800
auto's. Het is de best verkochte auto in Maleisië. Hierbij dient opgemerkt te worden, dat men nogal chauvinistisch is. de wagen is in samenwerking met
Daihatsu ontwikkelt. Hij is bijna een cloon van de Daihatsu Boon Luminas. Deze is niet in Nederland te koop. Hoewel ik in een vierzitter heb gereden is het ook mogelijk om een zeszitter te bestellen. Met de Perodua Alza richt Perodua zich op jonge gezinnen.
Proton is de grootste Maleise Autofabriek en heeft zijn hoofdkwartier in Subang Jaya en Shah Alam, Selangor.
De echte fabriek, waar ze auto's fabriceren staat in Tanjung Malim, Perak. Het bedrijf werd gesticht in 1983. Het was enige Maleise autoproducent, totdat de tweede zich aandiende: Perodua. Deze werd werd opgericht in 1993. Het is
een Maleise anachronisme voor Perusahaan Otomobil Nasional, wat zoiets als "nationale automobiel onderneming" betekent.
De Perusahaan Otomobil Kedua Sendirian Berhad (het
betekent: Tweede Automobiel Fabrikant Privé Onderneming), gewoon afgekort tot Perodua. Het is de tweede grote Maleise autofabrikant na Proton. Het werd opgericht in
1992 en toen presenteerden ze direct hun nieuwe auto: de Perodua Kancil. Dat was in augustus 1994. De aandeelhouders van Perodua is de UMW Corporation Sdn Bhd met
een aandeel van 38%, Daihatsu Motor Co. Ltd. heeft een aandeel van 20%, MBM Resources Bhd -20%, PNB Equity Resources Corporation Sdn Bhd - 10%, Mitsui & Co. Ltd - 7% en Daihatsu (Malaysia) Sdn Bhd
met een aandeel van 5%.
Perodua Alza
Naza Group of Companies is een conglomeraat van Maleise bedrijven. De groep begon samen te werken in 1975 als een bedrijf, dat in motors handelde. De groep heeft tegenwoordig afdelingen, waaronder auto en fiets distributie,
motorhandel, productie, vastgoed, voedsel en drank, horeca, vervoer, vervoer per limousine, onderwijs, plantages, sigaret distributie-, krediet- en
leasing verzekeringen. Naza Euro Motors is aangesteld als de officiële distributeur voor Citroen merk in Maleisië.
Naza Picanto
Proton Cars exporteert een klein aantal auto's o.a. naar: