Cameron Highlands - Oostkust
Ben van Wijnen
"De oude route ging over het algemeen goed aangelegde wegen, helemaal van Tanah Rata Cameron Highlands naar Gua Musang, vervolgens naar Kuala Krai naar Tanah Merah of de stad Machang, naar Jertih, Setiu naar Kuala Terengganu. Totale reis ongeveer 7-8 uur en geen noodzaak tussendoor. De andere kortere nieuwe route duurt ongeveer 5 uur gaat via Gua Musang naar Tasik Kenyir aan de oostkust."

Hierboven zie je de kaart van de weg van Simpang Pulai naar Kuala Berang. Vanuit de laatste plaats reist men
gemakkelijk naar Kuala Terengganu. De kosten van deze weg worden geraamd op zo'n 405 miljoen
US dollars en hij wordt in totaal zo'n 333 km lang. De weg klimt tot een hoogte van 1500 meter. De gehele weg is nu klaar en er is nu een derde
verbinding tussen de wet- en de oostkust. Vlakbij het Tasik Kenyir (groot stuwmeer), waar u voorbij komt ligt een nieuw olifantenopvangcentrum "Sungei
Ketiar". U kunt de pagina over dit opvangcentrum <hier> bekijken.
Wat wèl klaar is. De weg begint bij Simpang Pulai en gaat naar Gua Musang.
De weg is geasfalteerd en tot Kampong Raja is mooi en breed. Hij leidt je door de Blue Valley langs één van de mooiste gedeeltes van de Cameron Highlands.
In Kampong Raja moet je kiezen: òf je gaat naar Brinchang (in de Cameron Highlands), òf je rijdt door naar Gua Musang. De weg kwam gereed in mei 2003,
maar je zult hem op weinig wegenkaarten aantreffen. Tussen Kampong Raja en en Gua Musang (afstand ca 100 kilometer) vind je geen
benzinestations, cafeetjes of restaurantjes. Hou daar dus rekening mee. Ongeveer 15 km vòòr Gua Musang zul het eerste cafeetje weer zien, waar je weer een flesje water kunt kopen.
Ook de eerste guesthouses zullen weldra verschijnen. In Gua Musang moet je kunnen kiezen of je naar Kota Bahru, Kuala Terengganu of naar Jerantut voor een bezoek aan Taman Negara.
 |
xx |
Kritische noot:
De nieuwe verbindingsweg zal echter ook voor veel ontwikkeling zorgen van de ontgonnen gebieden.
Veel de natuur en de dieren zullen ongetwijfeld getroffen worden. Vooral dit baart mij zorgen.
De begroeide hellingen van de Highlands voorkomen, dat er landafschuivingen (of wegverschuivingen) zijn.
Het oerwoud, met zijn bomen en wortels, vertraagd de stroming van het regenwater naar de dalen. De bodem gedraagt zich tevens als een soort natuurlijke spons. Het neemt veel water op. |
Zonder het oerwoud wordt de grond modderig en de modder zal spoedig met het overvloedige regenwater wegspoelen. Het regenwater zal dan sneller
naar beneden stromen. Rivieren zullen kolken en buiten hun oevers treden. De consequenties zijn voor de lokale bevolking heel groot. Voorbeelden:
-
Het meest dramatisch was het instorten van Block 1 van de Highland Towers op 11 december 1993. Er ging toen een schok door het land. Deze tragedie kostte 48 mensen het leven.
-
In de Genting (juni, 1995) was er een wegverschuiving, die resulteerde in 21 doden en 22 gewonden.
-
In januari 2000 was er eentje in Kampong Raja (Cameron Highlands), die resulteerde in 6 doden. De weg naar Brinchang/Tanah Rata was ook afgesloten en 15.000 mensen,
die in de Blue Valley en in Kampong Raja woonden, waren van de buitenwereld afgesloten!
-
In 2004 (25 februari) vond
er bij Ringlet een aardverschuiving plaats. De weg was een week afgesloten. Er waren geen slachtoffers, hoewel de levering van verse
groente en bloemen aan andere delen van het land (incl. Singapore en Japan) stil kwam te liggen.
Er rijdt vanaf de Cameron een mini-van naar Taman Negara. Volgens de laatste informatie is de prijs RM75,-

Als je vanuit Ipoh komt
Gemakkelijk Bustickets online bestellen:
 klik op deze banner om te reserveren |
xx |
Gemakkelijk Treintickets online bestellen:

klik op deze banner om te reserveren |
|