Veel luchtvaartmaatschappijen vliegen op Maleisië. Hieronder staan de belangrijkste airlines met de gemiddelde beenruimte in de economy class van het vliegtuig. De luchtvaartmaatschappijen
meten de beenruimte als volgt - de afstand van de voorkant van uw rugleuning tot de achterkant van de stoel voor u.
Ook voor u heb ik genoteerd, of je een tv voor jezelf allèèn hebt (personal tv). Deze zit dan in rugleuning van de passagier vòòr u. Als er bijzonderheid is (bij. vertrek van een andere luchthaven), heb
ik dat bij "Bijzonderheid" vermeld. De meeste Airlines komen echter aan op de luchthaven KLIA (Kuala Lumpur International Airport).
Jet Air en Tiger Airways zijn Australische budget airlines. Tiger Airways heeft als basis Singapore. Beide luchtvaartmaatschappijen vliegen ook op Maleisië en in het verdere Verre
Oosten. Jetstar Asia heeft ook als basis Singapore, maar is een budget dochteronderneming van het Australische Quantas.
Firefly en MasWings zijn dochterondernemingen van Malaysia Airlines. De eerste opereert op en vasteland en Thailand. De tweede opereert op Sabah/ Sarawak en Indonesië. Silk Air is een dochteronderneming van Singapore Airlines. Deze luchtvaartmaatschappij bestrijkt een groot gebied in het Verre Oosten en heeft dus veel bestemmingen. |
|
|
De luchthaven Sultan Abdul Aziz Shah Airport bevindt zich heel dicht bij Kuala Lumpur. Het is de oude nationale luchthaven, voordat KLIA werd gebouwd.
LCCT betekent: Low Cost Carrier Terminal. Het is een aparte terminal, waar veel budget airlines vertrekken. Hij bevindt zich op een busrit van 20 minuten van de aankomst- vertrekhal van Malaysia Airlines.
Airline |
Beenruimte |
Personal tv |
Bijzonderheid |
|
|
|
|
Air Asia |
74 cm |
nee |
LCCT (zie de site LCCT) |
ANA Nippon Airways |
79cm |
nee |
|
Austrian Airlines |
79cm |
nee |
|
Berjaya Air |
geen informatie |
nee |
Sultan Abdul Aziz Shah Airport |
British Airways |
79 cm |
ja |
|
Cathay Pacific |
81 cm |
ja |
|
Cebu Pacific |
71 cm |
nee |
LCCT (zie de site LCCT) |
China Airlines |
86 cm |
ja |
|
Easyjet |
74 cm |
nee |
|
Egyptair |
84 cm |
nee |
|
Emirates |
81 cm |
ja |
|
Etihad Airways |
81 cm |
ja |
|
Eva Air |
81 cm |
ja |
|
Finnair |
82 cm |
ja |
|
Firefly |
76 cm |
nee |
Sultan Abdul Aziz Shah Airport |
Garuda |
81 cm |
ja |
|
Gulf Air |
86 cm |
ja |
|
Japan Airlines (JAL) |
79 cm |
ja |
|
Jet Air |
71 cm |
nee |
|
Jetstar Asia |
74 cm |
nee |
|
KLM |
79 cm |
ja |
|
Korean Air |
84 cm |
ja |
|
Lion Air (Ind.) |
74 cm |
nee |
KLIA |
Lufthansa |
86 cm |
ja |
|
MasWings |
79 cm |
nee |
Kota Kinabalu |
Malaysia Airlines |
86 cm |
ja |
KLIA |
Oman Air |
86 cm |
ja |
|
Philippine Airlines |
81 cm |
ja |
|
Qantas |
76 cm |
ja |
|
Riau Airlines (Ind.) |
geen informatie |
ja |
|
Royal Brunei |
84 cm |
ja |
|
Royal Jordanian |
86 cm |
ja |
|
Ryanair |
74 cm |
nee |
|
Saudi Arabian Airlines |
86 cm |
ja |
|
Silk Air |
81 cm |
nee |
KLIA |
Singapore Airlines |
81 cm |
ja |
|
SriLankan Airlines |
81 cm |
ja |
|
Swiss |
79 cm |
ja |
|
Thai Airways |
86 cm |
ja |
|
Tiger Airways |
71 cm |
nee |
LCCT (zie de site LCCT) |
Transavia |
74 cm |
nee |
|
Turkish Airlines |
81 cm |
ja |
|
De afstand tussen de zetels die de vliegtuigmaatschappijen opgeven, is de seat pitch. Dit is gemeten op een vast punt van de zetel, bijvoorbeeld van de achterkant van de zetel tot de volgende achterkant. Deze maat is ruimer dan de effectieve beenruimte omdat de dikte van de rugleuning ermee in verrekend zit. Een manier om beenruimte te winnen was dan ook het dunner maken van de rugleuning.
De seat pitch in economy class voor lange afstandsvluchten schommelt vaak rond 76 en 81 cm. Dat is krap, heel krap.
Budget Airlines gaan zelfs tot 71 cm. De beperkte beenruimte laat weinig beweging toe en leidt tot een verkrampte zithouding. Mensen met wat langere benen zullen zelfs met de knieën de zetel voor hen raken. Houdingsafwisseling is voor deze passagiers al helemaal niet mogelijk. Een oplossing kan zijn om een zetel
bij de nooduitgang te vragen. Deze plaatsen hebben extra beenruimte, maar zijn uiteraard beperkt in aantal.
Voldoende drinken en bewegen zijn tips die voor alle passagiers van toepassing zijn.
Mensen met een risico, die een lange afstandsvlucht (> 6 uren) ondernemen, kunnen preventief steunkousen dragen en/of heparine-injecties krijgen.