MALAYSIA
SITE

Auto
-- Afstandtabel
-- Bussen
-- Maleise auto's
-- Huurauto's
-- Huurauto's Rij-tips
-- Taxi's
-- Taxi's GRAB
-- Highway - NSE
-- Highway NSE/Kaart
Trein
-- E & O train
-- Jungle Train
-- Sentral KL
Airport
-- Airport Hotels
-- Beenruimte
-- KLIA - airport
-- KLIA - van/naar KL
-- Lounge
-- LCC Terminal
-- Transit Passagiers
Airlines
-- Airlines
-- Air Asia
-- Berjaya Air
-- Firefly Budget Airline
-- Malaysia Airlines
-- MASwings (Borneo)
-- Malindo Air
-- SKS Airways
 
Algemeen
Jungle
Kuala Lumpur
Penang
Langkawi
Melaka
De Eilanden
De Highlands
De Westkust
De Oostkust
Johor
Kedah
Kelantan
Labuan
Negeri Sembilan
Pahang
Perak
Perlis
Sabah
Sarawak
Selangor
Singapore
Terengganu
Kids Club Maleisië
Auto/Bus/Trein
Hotels Reserveren

Tijger

De Maleise Keuken
Golf & Golf Clubs
Rondreis Maleisië
Links
Contact
 



 

BEENRUIMTE

Veel luchtvaartmaatschappijen vliegen op Maleisië. Hieronder staan de belangrijkste airlines met de gemiddelde beenruimte in de economy class van het vliegtuig. De luchtvaartmaatschappijen meten de beenruimte als volgt - de afstand van de voorkant van uw rugleuning tot de achterkant van de stoel voor u.
Ook voor u heb ik genoteerd, of je een tv voor jezelf allèèn hebt (personal tv). Deze zit dan in rugleuning van de passagier vòòr u. Als er bijzonderheid is (bij. vertrek van een andere luchthaven), heb ik dat bij "Bijzonderheid" vermeld. De meeste Airlines komen echter aan op de luchthaven KLIA (Kuala Lumpur International Airport).

Jet Air en Tiger Airways zijn Australische budget airlines. Tiger Airways heeft als basis Singapore. Beide luchtvaartmaatschappijen vliegen ook op Maleisië en in het verdere Verre Oosten. Jetstar Asia heeft ook als basis Singapore, maar is een budget dochteronderneming van het Australische Quantas.


Firefly en MasWings zijn dochterondernemingen van Malaysia Airlines. De eerste opereert op en vasteland en Thailand. De tweede opereert op Sabah/ Sarawak en Indonesië.
Silk Air is een dochteronderneming van Singapore Airlines. Deze luchtvaartmaatschappij bestrijkt een groot gebied in het Verre Oosten en heeft dus veel bestemmingen.

 

De luchthaven Sultan Abdul Aziz Shah Airport bevindt zich heel dicht bij Kuala Lumpur. Het is de oude nationale luchthaven, voordat KLIA werd gebouwd.
LCCT betekent: Low Cost Carrier Terminal. Het is een aparte terminal, waar veel budget airlines vertrekken. Hij bevindt zich op een busrit van 20 minuten van de aankomst- vertrekhal van Malaysia Airlines.

 

Airline Beenruimte Personal tv Bijzonderheid
       
Air Asia 74 cm nee LCCT  (zie de site LCCT)
ANA Nippon Airways 79cm nee  
Austrian Airlines 79cm nee  
Berjaya Air geen informatie nee Sultan Abdul Aziz Shah Airport
British Airways 79 cm ja  
Cathay Pacific 81 cm ja  
Cebu Pacific 71 cm nee LCCT  (zie de site LCCT)
China Airlines 86 cm ja  
Easyjet 74 cm nee  
Egyptair 84 cm nee  
Emirates 81 cm ja  
Etihad Airways 81 cm ja  
Eva Air 81 cm ja  
Finnair 82 cm ja  
Firefly 76 cm nee Sultan Abdul Aziz Shah Airport
Garuda 81 cm ja  
Gulf Air 86 cm ja  
Japan Airlines (JAL) 79 cm ja  
Jet Air 71 cm nee  
Jetstar Asia 74 cm nee  
KLM 79 cm ja  
Korean Air 84 cm ja  
Lion Air (Ind.) 74 cm nee KLIA
Lufthansa 86 cm ja  
MasWings 79 cm nee Kota Kinabalu
Malaysia Airlines 86 cm ja KLIA
Oman Air 86 cm ja  
Philippine Airlines 81 cm ja  
Qantas 76 cm ja  
Riau Airlines (Ind.) geen informatie ja  
Royal Brunei 84 cm ja  
Royal Jordanian 86 cm ja  
Ryanair 74 cm nee  
Saudi Arabian Airlines 86 cm ja  
Silk Air 81 cm nee KLIA
Singapore Airlines 81 cm ja  
SriLankan Airlines 81 cm ja  
Swiss 79 cm ja  
Thai Airways 86 cm ja  
Tiger Airways 71 cm nee LCCT (zie de site LCCT)
Transavia 74 cm nee  
Turkish Airlines 81 cm ja  

De afstand tussen de zetels die de vliegtuigmaatschappijen opgeven, is de seat pitch. Dit is gemeten op een vast punt van de zetel, bijvoorbeeld van de achterkant van de zetel tot de volgende achterkant. Deze maat is ruimer dan de effectieve beenruimte omdat de dikte van de rugleuning ermee in verrekend zit. Een manier om beenruimte te winnen was dan ook het dunner maken van de rugleuning. De seat pitch in economy class voor lange afstandsvluchten schommelt vaak rond 76 en 81 cm. Dat is krap, heel krap. Budget Airlines gaan zelfs tot 71 cm. De beperkte beenruimte laat weinig beweging toe en leidt tot een verkrampte zithouding. Mensen met wat langere benen zullen zelfs met de knieën de zetel voor hen raken. Houdingsafwisseling is voor deze passagiers al helemaal niet mogelijk. Een oplossing kan zijn om een zetel bij de nooduitgang te vragen. Deze plaatsen hebben extra beenruimte, maar zijn uiteraard beperkt in aantal.
Voldoende drinken en bewegen zijn tips die voor alle passagiers van toepassing zijn. Mensen met een risico, die een lange afstandsvlucht (> 6 uren) ondernemen, kunnen preventief steunkousen dragen en/of heparine-injecties krijgen.

 

Beenruimte in het vliegtuig

 

 

   Ben van Wijnen

Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Copyright © 2001 - 2023 WINT All Rights Reserved. | Privacy Policy | Facebook: https://www.facebook.com/malaysite