Om zo’n mooie reis naar Maleisië te maken heb je natuurlijk vliegtickets nodig. Nu zijn er in Maleisië diverse airports waar je kunt landen en er zijn diverse vliegmaatschappijen die naar Maleisië vliegen. Waar moet je nu beginnen als je tickets gaat boeken? Wij geven je handige tips.
Natuurlijk wil jij ook de mest goedkope vliegtickets naar Maleisië, maar er zijn nog zoveel meer onderdelen, waarop je
vliegtickets naar Kuala Lumpur of een andere plaats in Maleisië kunt vergelijken. Denk aan de vliegtijden, stiptheid van airlines, beenruimte en het serviceniveau in verschillende reisklassen. En zelfs de milieuvriendelijkheid van de airline kan een rol spelen in je beslissingsproces.
De luchthaven ligt zo'n 75 kilometer buiten Kuala Lumpur bij het plaatsje Sepang. Dit plaatsje is bekend om zijn circuit voor de Formule 1 raceauto's en de motorraces, die er
jaarlijks worden gehouden.
De luchthaven ziet er fantastisch uit. Het is één van de meest moderne en uitgestrekte luchthavens van de wereld.
Het werd ontworpen door de Japanse architect Kisho Kurokawa.
Kuala Lumpur International Airport, kortweg: KLIA, werd op 27 juni 1998 geopend door de toenmalige koning van Maleisië: Yang di-Pertuan Agong Tuanku Ja'afar.
De prachtige luchthaven heeft een futuristisch uiterlijk en is oorspronkelijk gebouwd op een
stuk jungle. Bij het ontwerp was rekening gehouden dat men spoedig de 21ste eeuw zou ingaan. Alles is zeer ruimtelijk en sereen opgezet. Het lijkt af en
toe, of je in een ruimtestation loopt. Veel wit, veel glas, glimmende vloeren, alles lijkt steriel.
De luchthaven heeft eigenlijk twee locaties, die verbonden zijn
met een monorail. In het ene gebouw vindt de kofferafhandeling/ inchecken plaats en vertrekken de binnenlandse vluchten.
In het andere gebouw (Satellite Building) vinden de internationale vluchten
plaats. Heeft men ingecheckt, dan zal men na de douane met de monorail naar de
Satellite Building moeten. Hier kan taxfree gewinkeld worden en hier bevinden zich ook veel restaurantjes.
Na de landing van uw internationale vlucht loopt men naar het midden van de "Satellite Building". In het midden van dit gebouw
bevindt zich achter glas een stuk oerwoud. Inclusief een watervalletje. Zo heeft de architect de natuurlijke omgeving toch nog behouden:
"airport
in the forest, forest in the airport". Vanaf de Satellite Building moet men een
monorail nemen om de koffers op te halen en de luchthaven te kunnen verlaten.
De low budget airlines vertrekken vanaf een andere terminal op KLIA dan Malaysia Airlines of KLM. De concurrentie tussen Malaysia Airlines en Air Asia was
in het verleden moordend. Dit leidde er toe, dat veel binnenlandse vluchten van Malaysia Airlines onrendabel waren. Deze zijn onrendabele vluchten zijn geschrapt en vele zijn overgenomen door Air Asia.
Een logisch gevolg was, dat Air Asia (en andere low budget airlines) een eigen terminal moesten krijgen met "budget" accommodatie. Zo ontstond de LCC Terminal (LCC betekent: Low Cost Carrier). De LCC Terminal (òòk LCCT) ligt ongeveer 20 km rijden vanaf de hoofdterminal, waar Malaysia Airlines vertrekt.
Er rijden verschillende bussen tussen de hoofdterminal en de LCCT. De hoofdterminal wordt aangeduid als MTB (= Main Terminal Building).
Ook vanuit Kuala Lumpur rijden er vanaf KL Sentral direct bussen naar de LCCT. Ge je met de trein, dan zul je vanaf de hoofdterminal met de bus naar de LCCT moeten.
De LCC Terminal ligt echter wel op het terrein van de luchthaven, maar de bus moet òm de luchthaven heen rijden om de terminal van Air Asia te bereiken.
Ondertussen maken (bijna) alle low budget airlines gebruik van deze luchthaven, waar van o.a. de dochtermaatschappij van Malaysia Airlines: Firefly.
U kunt natuurlijk ook vliegen met één van de andere
luchtvaartondernemeingen. Momenteel is Malindo in opkomst. Dit is een
Indonesische en Maleise onderneming. Ze hebben veel goedkope bestemingen,
zowel in Maleisië als de rest in het Verre Oosten.