Kom naar het Forum!


 
De Westkust
- Bukit Merah
- Bidor
- Gopeng (Rafting)
- Gunung Jerai
- Ipoh
- Ipoh - hotels
- Ipoh - Kellie's Castle
- Ipoh - Sam Poh Tong
- Ipoh - World of Tambun
- Johor Bahru
- Johor Bahru - "Hello Kitty"
- Johor Bahru - Hotels
- Johor Bahru - Legoland
- Johor Bahru - Plattegrond
- Kampongs
- Kedah
- Kedah - Alor Star
- Kedah - Ulu Muda
- Kelong - Sportvissen
- Kuala Selangor
- Kuala Sel. - Vuurvliegjes
- Lumut
- Maleise huizen
- Merbok Archeo. Museum
- Mangrove Bos - Kuala Sepetang
- Muar
- Padang Besar - Thai border
- Pangkor
- Pangkor - bus
- Pangkor - hotels
- Perlis
- Perlis - Kangar
- Port Dickson
- Pulau Aman
- Pulau Jarak
- Pulau Ketam
- Putrajaya
- Tapah - to the Cameron
- Taiping
- Teluk Intan
- The forgotten bridge
Algemeen
Jungle
Kuala Lumpur
Penang
Langkawi
Melakka
De Highlands
Sepang
De Westkust
De Oostkust
Labuan
Sabah
Sarawak
MaleisiŽ Specialisten
MaleisiŽ Watersport
MaleisiŽ met kinderen
Auto/Bus/Trein
Hotels Reserveren

Forum MaleisiŽ
Reisverslagen
De Maleise Keuken
Tickets MaleisiŽ (1)
Tickets MaleisiŽ (2)
Golf & Golf Clubs
Links
Contact

 

           

 

 

KARAI
THE FORGOTTEN BRIDGE
pics by Benny Tan

De vergeten brug.

 

Het kleine plaatsje Karai ligt verscholen tussen de rubberplantages, ongeveer een twintig minuten rijden van Kuala Kangsar. Karai is ook bekend onder een andere naam:  Enggor. Het ligt aan de rivier Sungei Perak, in de deelstaat Perak. Niet ver van Kuala Kangsar.
VÚÚr 1900 was Karai de oversteekplaats van mensen, die van Ipoh naar Kuala Kangsar reisden. Hier stapte je op het veer om je naar de overkant te laten brengen. De reis naar Kuala Kangsar was dan nog 6 kilometer.
Enggor is nog steeds niet erg ontwikkeld. Er bevinden zich slechts een paar winkeltjes, restaurantjes en een school. De mooi bewerkte houten deuren van de huizen wijzen op erop, dat er hoofdzakelijk een Chinese bevolking woont. Deze verdient zijn geld voornamelijk op de rubberplantages. Tevens wordt er in het plaatsje zwart geglazuurd aardewerk verkocht, dat typerend is voor deze streek.

De vergeten brug.   De brug in Karai werd gebouwd in opdracht van de Maleise spoorwegmaatschappij.
Het vermoeden bestaat dat de ontginning van de tin-winning een belangrijke reden is geweest voor de aanleg van deze bijzondere brug.

De Victoria Bridge, zoals die toentertijd gedoopt werd, was ťťn van de mooiste van Zuidoost AziŽ. Hij werd geopend in 1900 door de toenmalige sultan van Perak:
Idris Mersid-el-Aazam.

Door sommigen wordt deze Victoria Bridge gezien, als een "soort bridge over de river Kwai", maar dat is niet zo.
Er is een andere, want.....
voor onze treinliefhebber is het de Guillemard Bridge in Kelantan, die meer in aanmerking komt voor de titel: "bridge over the river Kwai".

Het meest interessante van Karai is dus de Victoria Bridge, een stukje spoorweg, dat Karai met het 134,5 km verderop gelegen Butterworth verbindt. De brug werd in 1900 gebouwd door de spoorwegmaatschappij en je hebt vanaf de brug een prachtig uitzicht op de oevers van de rivier. Over de brug rijden al lange tijd geen treinen meer. De brug is "vergeten". Hij wordt niet weggehaald en blijft stilletjes achter in het landschap.
Er wordt wel gefluisterd, dat de brug een initiatief was van de ingenieurs, toen de mijnindustrie van tin op zijn hoogtepunt was.
Eens was dit de mooiste brug van Zuidoost AziŽ. Helaas, het is nu vergane glorie. De brug werd tijdens de Japanse overheersing gedeeltelijk vernietigd. De brug werd onbetrouwbaar voor de zwaar beladen treinen en werd niet meer gebruikt.
Vandaag wordt de Victoria Bridge alleen nog gebruikt door de lokale bevolking om naar de overkant te fietsen of te wandelen.
Inmiddels ligt er een nieuwe brug naast, die door het treinverkeer gebruikt wordt.
De Victoria Bridge is vergane glorie.

De vergeten brug.   Deze foto is genomen vanaf de nieuwe brug, die er naast ligt.
Deze heet de Iskandariah Bridge
Momenteel rijden over deze brug de treinen twee keer per dag naar het noorden, richting Thailand.
Met, uiteraard veel passagiers, die uitstappen in Butterworth en Arau om een weekend door te brengen op Penang of Langkawi. Anderen reizen door naar Thailand.

Aan de linkerkant op deze brug kan men naar de overkant lopen of fietsen. De lokale bevolking maakt hiervan dan ook driftig gebruik.

De brug werd onbetrouwbaar door de zware treinen, die er met hun zware tinladingen overheen denderden. En nieuwe brug was dus noodzakelijk.

     

De rails zijn overwoekerd.

  De rest van de spoorlijn naar het Noorden is niet meer te zien aan deze kant van de rivier.

Een paar wankele stenen constructies bij het begin van de brug zijn nog stille getuigen van de vergane glorie.
Wie zal ooit nog eens bij deze bijzondere brug stilstaan?

De rails zijn overwoekerd door het oprukkende oerwoud, waarvan de foto links "actueel" is.
Kunnen jullie de rails van de zgn. "Victoria Bridge" nog ontdekken?

Soms ontmoet je MaleisiŽ,zulke bezienswaardigheden, die je in geen enkel reisboek/ reisgids zal tegenkomen. Dit was zo'n toevallige ontmoeting met een stukje geschiedenis.

 

  Ben van Wijnen

 

 

 

Copyright © 2001 - 2014 WINT. All Rights Reserved. | Privacy Policy |